En nordjysk kvinde har sat en ny hjemmeside i søen: Vores Små hedder hjemmesiden, hvor interesserede kan læse andres bedømmelser af børnehaver og vuggestuer og selv skrive deres egne.
Vi kender det fra andre forbrugsrum. Skal vi finde den bedste pizza i byen, det bedste hotel til ferien eller bruge vores penge på noget andet, så hopper vi direkte ind på netop det site, der viser de forskellige steders rating. Tjek bare din Wolt app og lignende. Også her bliver du vist en rating af de forskellige steder, så du med lidt mere ro i maven kan være helt sikker på, at den pizza du skal sætte tænderne i om 30 minutters tid, er ventetiden værd.
Men hvad gør du, når du står som tilflytter og skal finde en institution til din førstefødte? Situationen er især helt ny, fordi det drejer sig om din førstefødte. Dit barn, som du for alt i verden vil give nogle trygge og gode rammer. Fordi du er ny i byen, kan du heller ikke bare spørge dine bedste venner om, hvad de synes. Og netop den frustration stod skaberen af Vores Små med.
Mette Topholm, der står bag Vores Små, syntes, det var svært at tilgå information om de forskellige institutioner og i sin frustration valgte hun at tage skeen i den anden hånd, og skabe det hun selv efterspurgte: andres vurdering af børnehaver og vuggestuer. Et behov hun også kunne se andre have, når hun læste over diverse opslag på Facebook.
Hverken Forældrenes Landorganisation eller pædagogernes fagforbund tager godt imod den nye hjemmeside, men den diskussion kan du læse mere om via kildehenvisningen nederst i indlægget. Vi forholder os til, at der står en mor med et behov, som hun søger afhjulpet.
Her ser vi i allerhøjeste grad, at forbrugerne igennem lang tid har været vænnet til, at de kan tilgå vurderinger af steder og forbrugsgoder, og bruger det til at navigere mere sikkert i et kæmpe udbud af produkter og services. De professionelle forbrugere kalder vi dem også: alle kan tilgå al viden om alt, og man ønsker ikke at stå tilbage som “dum” forbruger, der har købt noget l-o-r-t, for man kunne jo bare have undersøgt virksomheden og produktet inden, man swipede ‘ok’ på Mobilepay.
Og så er det jo interessant, hvor entreprenante vi danskere er, når der er noget, der ikke virker, som vi synes, det skal. Mette Topholm, skaberen af Vores Små, er oprindeligt sygeplejerske. Men når de større instanser ikke leverer den viden, hun ønsker, så er der ikke langt fra tidligere profession til en helt ny profession inden for den digitale verden. Også det passer ind i, hvad vi ellers ser omkring os: virker løsningerne, der bliver stillet os til rådighed, ikke, som vi ønsker det, så finder vi selv på en ny løsning.
Tankestarter:
Hvordan forholder du dig til forbrugernes behov for at kunne tilgå viden om de ting, de forbruger, uagtet forbrugsrum?
Kilde:
dr.dk