En nyhed er det nok ikke længere for nogen, da alle medier i går var fyldt med nyheden om, at Salling indfører prisloft på over 100 basisvarer i Netto og 200 i Føtex og Bilka frem til den 28. oktober.
Men lige så meget bevågenhed som nyheden fik, lige så interessant er eksemplet at dykke ned i for trendforskere og forbrugereksperter som os.
Det, der er i fokus her, er den relation, som virksomheden har til sine kunder. Kunder, der har været presset under coronakrisen og nu også mødes af en stigende inflation, hvor især de stigende benzin- og dieselpriser bliver udskammet rundt om i de danske hjem.
Under coronakrisen stimlede virksomheder og kunder sammen, og fik opbygget en tættere relation, da vi sammen måtte finde løsninger på, hvordan vi kunne få det, vi ville have af hinanden:
Virksomhederne ville gerne sælge varerne og kunderne gerne købe dem.
Dertil var der ligefrem kunder, der gav økonomisk støtte i form af pengegaver til deres yndlingsvirksomheder for at hjælpe dem med at sikre deres egen overlevelse.
Og nu ser vi i stigende grad virksomheder gøre noget aktivt for deres kunder – og vinde deres gunst, så de ikke løber over til konkurrenten. Konditionerne for en tæt(tere) relation er nemlig, at relationen både giver og tager.
En tættere relation gør, at man i højere grad stoler på, at man vil hinanden det bedste. Det betyder, at vi i højere grad “strækker os” og tillader mindre fejltrin. Men vi forventer også, at modparten viser forståelse, når vi selv befinder os i en hård situation, som kræver, at det er den andens tur til at strække sig.
Vi kan sætte både Salling og kunderne ind i ovenstående relations-analogi, hvor det nu er kunderne, der er de pressede og har behov for, at Salling strækker sig. Usikre tider – senest med en krig tættere på end set i længere tid – skaber efterspørgsel på sikkerhed. Stabilitet er alt andet lige en stor del af vores sikkerhedsfølelse, og i denne situation skaber Sallings løsning følelsen af stabilitet for kundernes hårdt prøvede pengepung.
Tankestarter:
Hvad gør du for at sikre dine kunders følelse af stabilitet i økonomisk pressede tider?
Kilde: